Paperilta Spotifyyn – miten biisini päätyi musiikin suoratoistopalveluihin?

Sinne se lähti. Karkasi kuplan lailla maailmalle.
Ensimmäinen lauluni nimittäin.

Majakka (2018) löytyy nyt Spotifysta, Youtubesta ja monesta muusta suoratoistopalvelusta. (Tämän artikkelin lopussa on linkit laulua kuuntelemaan.) Jotta tähän pisteeseen päästiin, ehdin kuitenkin tuskastua moneen otteeseen – ja saada apua muilta. Laitetaan siis hyvä kiertämään!

Eli hei sinä, oman musiikin julkaisemisesta haaveileva!
Tässä on ominun lauluni matka paperilta Spotifyyn.

11

Kaikki ei mennyt aivan niin kuin alun perin suunnittelin. Suunnitelmahan nimittäin oli se, että:
A. ) En ryhdy itse esittämään biisejäni.
B. ) En ryhdy itse esittämään biisejäni.
C. ) En edelleenkään ryhdy itse esittämään biisejäni.
Ajattelin, että kun jaksan ahkerasti päivitellä tätä sivua ja esitellä laulujani, joku kyllä ottaa yhteyttä ja kysyy, voisiko hänen bändinsä alkaa esittää kappalettani X. Minä vain rustailisin laulujani ja pitäisin huolen siitä, että teosilmoitukset on tehty ajallaan Teostoon.

En kuitenkaan ottanut huomioon sitä, ettei sivustoni löydy internetin loppumattomasta virrasta ihan noin vain, vahingossa. Väitetään, että yleisön tavoittaakseen 20 % ajasta voi käyttää varsinaiseen tekemiseen ja loput 80 % täytyy pyhittää oman tekemisen markkinointiin. Valitettavasti lukemat tuntuvat pitävän aika hyvin kutinsa – ellei sitten ole superkekseliäs tai muuten vain äärettömän taitava markkinoinnissaan.

Pari vuotta Laulu etsii kotia -sivustoa pyöritettyäni totesinkin, että laulujeni täytyy jalkautua konkreettisemmin ihmisten ilmoille. Tuoreena äitinä halusin välttää liiallista kikkailua, ja niinpä päätin periaatteistani huolimatta lähteä esittämään laulujani itse. Se oli helpointa, kun kerran osaan soittaa ja laulaa ja biisitkin ovat minulle ennestään tuttuja. Yllättäen esiintyminen tuntuikin vuosien tauon jälkeen älyttömän hauskalta ja huomasin nauttivani siitä. Tästä rohkaistuneena aloin selvittää, mitä omatoimisesti äänitetyn ja miksatun laulun saattaminen suoratoistopalveluihin, suuremman yleisön kuultavaksi, vaatisi.

Kävi ilmi, että muuten valmis äänite pitäisi vielä masteroida eli jälkikäsitellä. Siihen minulla ei ollut osaamista, joten tarvitsin ulkopuolista apua. Päädyin Musakonttori
-nimiseen firmaan, sillä he olivat tehneet homman aloittelijalle ja prosessista vielä vähän ymmärtävälle helpoksi. Musakonttorin kautta sain laululleni ISRC-koodin, jota tarvitsin myöhemmin, laulu masteroitiin volyymitasoiltaan sellaiseksi että se hyväksyttiin muun muassa Spotifyyn, ja myös kappaleen levitys hoidettiin puolestani. Palvelu oli ystävällistä ja lämminhenkistä. Voin suositella Musakonttoria lämpimästi.

Masteroinnin lisäksi kuntoon piti saada sopimukset Teoston ja Gramexin kanssa, koska en halunnut ryhtyä valvomaan itse omia oikeuksiani. Teosto valvoo lauluntekijöiden ja Gramex esittävien taiteilijoiden sekä musiikintuottajien oikeuksia. Teostoon liittyminen maksaa (vuonna 2019) 100 euroa kun taas Gramexiin liittyminen on ilmaista. Kun jäseneksi on liittynyt, kumpaankin tehdään jokaisesta laulusta aina myös erillinen teosilmoitus.

Jos olisin halunnut tehdä laulustani myös fyysisesti levitettävän äänitteen, minun olisi pitänyt tehdä vielä tallennuslupahakemus NCB:n kanssa. Tähän en kuitenkaan ryhtynyt. Säästin vaivaa myös siinä, että sain ISRC-koodin masteroijan eli Musakonttorin kautta. Muuten minun olisi pitänyt hankkia vielä tuottajakoodi IFPI:n kautta voidakseni antaa laululleni ISRC-koodin. ISRC-koodi tarvitaan, jotta soitettujen äänitteiden tekijänoikeuskorvaukset osataan ohjata oikeille ihmisille. Lisäksi jokaiselle laululle annetaan Gramexin teosilmoituksessa vielä itse päätettävä levykoodi. jonka muodostamiseen löytyy vinkkejä esimerkiksi täältä.

Hyväksyttyäni masteroidun version laulusta, meni muutama viikko, että lauluni ilmestyi Spotifyyn. Samalla sain masterointifirmalta vielä linkin, jonka kautta pääsin hakemaan Spotify for Artists -tunnuksia laululleni luotuun profiiliin. Tunnuksia hakiessa Spotifylle piti antaa pääsy omille artisti-some-tileille, joiden kautta he vahvistivat, että olen se, joka väitän olevani. Tähän meni noin vuorokausi. Masteroijan kanssa kannattaa kuitenkin sopia laulun julkaisupäivä riittävän pitkälle, jotta ehtii suositella biisiään vielä Spotifyn soittolistoille.

Nyt olen siis tämän laulun suhteen saanut tehtyä sen ensimmäisen 20 prosenttia. Jäljellä on enää ne markkinointiin kuluvat 80 %. Ja mitä tulee tuohon omaan artistiuteen, niin yhä haaveilen siitä, että saisin antaa laulujani muiden esitettäviksi – vaikka olenkin Spotifyssa. Ja vaikka välillä onkin kieltämättä kiva itsekin keikkailla.
Seuraava keikka Samettiklubilla ti 21.5.

MUISTILISTA:
– Äänitys ja editointi
– Masterointi
– Sopimukset ja teosilmoitukset Teostoon ja Gramexiin
– (Tallennuslupahakemus NCB:hen, jos teet fyysisiä äänitteitä)
– (Tuottajakoodi IFPI:stä, jos haluat toimia tuottajana ja antaa ISRC-koodit itse)
– Hanki ISRC-koodi (masterointifirman kautta tai hankkimalla IFPI:stä tuottajakoodi)
– Levitys suoratoistopalveluihin (masterointifirman kautta tai itse)
– Spotify for Artist -tunnusten hankinta

Kuuntele Meri-Maarian Majakka Spotifyssa täältä.
Kuuntele Meri-Maarian Majakka Youtubessa täältä.

P.s. Jos haluat kokreettisen esimerkin siitä, mitä masteroinnilla saadaan aikaan, kuuntele Majakan masteroimaton versio näiltä sivuilta.

Lue myös juttusarjan seuraavat osat:
Kuplasta kuunteluun – mitä olen oppinut markkinoinnista?
Sorvista soittolistoille – miten löytää laululle kuulijoita?

 

 

3 kommenttia artikkeliin ”Paperilta Spotifyyn – miten biisini päätyi musiikin suoratoistopalveluihin?

  1. Paluuviite: Meri-Maarian unelma julkaisusta toteutui

Jätä kommentti